Het motorenpalet van de Mondeo wordt nog fors uitgebreid. Bij de lancering is de keuze in eigen land echter beperkt tot een 125pk sterke 1.8 TDCi en een 2.0 TDCi die in twee vermogensversies wordt geleverd. Een versie met 130pk die door een automatische zesbak worden geleid en een variant die 140 paarden ophoest om via een handgeschakelde gangwissel met even veel verhoudingen naar de voorwielen geleid te worden. De automaat staat momenteel evenmin in de catalogus. De vijfdeursversie is verkrijgbaar vanaf € 24.500 (125pk), terwijl de Clipper minimaal € 25.550 kost. De basisversie Trend geeft met een airco met gescheiden links/rechts-regeling, een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel, CD-wisselaar en diens meer al weinig reden tot klagen. Erboven vinden we aan een identieke prijs (€ 26.700 of € 900 meer voor de Clipper) voor klassiek ingestelde klanten een Ghia (met afschuwelijke nep-houten sierelementen) en een Titanium-Blue-uitvoering die bepaald sportief oogt. Voor het interieur sneuvelen dan enkele koeien, terwijl zaken als zetelverwarming, een snelheidsregelaar en lichtmetalen velgen aan de standaarduitrusting worden toegevoegd. Onze Clipper van het laatste type was daarenboven voorzien van onder meer een navigatiesysteem. We schatten de totaalprijs van het testvoertuig op € 31.500, al zijn we niet zeker omdat Ford geen fiche voorzag. In elk geval is het nieuwe exemplaar amper duurder dan z'n voorganger en dat is een goede zaak.
Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCi Inleiding
Hoera, hoera, er is een nieuwe Mondeo. Het product dat na de gesmaakte C-MAX en S-MAX de nieuwe trots is van de afgeslankte Ford-fabriek in ons eigen Genk. Een model dat de durf van deze andere modellen evoceert. We zouden er bijna van vergeten dat de eerste en tweede Mondeo-generatie niet het succes waren dat ze hadden moeten zijn. De eerste vooral om het concept van een ‘mondiale' auto, waarvan ook de weinig sexy naam is afgeleid, niet werkt. Wil een model voldoen aan de normen en -vooral- de smaken van klanten op verschillende continenten, dan moet het zo aangelengd worden dat het banaal wordt. Die les heeft Ford begrepen en het brengt nu ook weer meer opwindende modellen op de markt.