Bij Ford geilt men in het stevig uitdijnende M2-segment (ook wel D-segment geheten), nog meer dan gemiddeld op centimetertjes. De vorige Mondeo was een grote auto, waarvan z'n vormgeving z'n afmetingen niet kon verhullen. Vooral de Clipper was zwaarlijvig. Die is voortaan nog groter, met een lengte van 4,83m, een breedte van 1,88m en een hoogte van 1,51, maar het nieuwe ‘Kinetic design' van de constructeur weet dat wél beter te verhullen. De wielbasis nam met 10cm toe en het spoor gaat er voor- en achteraan telkens een kleine 7cm op vooruit, wat het model een bijzonder zelfzekere voetdruk geeft. Ford mag bijzonder in z'n nopjes zijn met z'n snedige vormtaal, wij denken dat hij het moeilijk zal krijgen om de tand des tijds te weerstaan. Ook de vorige generatie oogde bij z'n lancering fris en gleed daarna in recordtempo af naar de anonimiteit.
De Titanium-uitvoering die ons werd voorgeschoteld gaat prat op optionele 18-duims velgen, en heeft zelfs een smoelwerk dat omwille van z'n doorgedreven gebruik van glanzend gaaswerk eerder agressief oogt. De productiefaciliteit in Genk heeft -tot slot- uitstekend werk geleverd. Het koetswerk is zorgvuldig en met kleine toleranties bij elkaar gelast.