Het plaatsaanbod binnenin is nog indrukwekkender dan het al was, en het is dan ook geen enkel probleem of vijf volwassenen met elk 100l bagage in alle comfort naar hun bestemming te brengen. En de veiligheidsuitrusting is uitstekend, al zijn we dat in dit segment al gewend. Het chassis is een pareltje, met een zelden geziene combinatie van dynamiek en comfort. De door ons geteste 140pk sterke 2.0 TDCi lost evenwel de beloftes van de constructeur niet in. De prestaties (officieel: 205km/u topsnelheid, sprinttijd van 9,8 tellen), het verbruik (norm: 5,9l) en zelf de remmen stellen teleur. Wellicht omdat de invoerder de auto niet inreed, maar het tegendeel kunnen we niet constateren. En de stuurinrichting hield het na 600km zelfs voor bekeken. De Mondeo strekt tot aanbeveling, en zelfs nog meer op papier, maar misschien wacht u best even tot wat kinderziektes de wereld uit zijn.
Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCi Conclusie
Ford is inmiddels aan de derde generatie Mondeo toe. De eerste hebben we al lang verdrongen en naar we vermoeden zullen we uitstekende maar nauwelijks minder banale tweede generatie ook snel vergeten. Maar Ford heeft ditmaal echt oren gehad naar de kritiek op de vorige generatie. Dat uit zich onder meer in een dynamische vormtaal, Kinetic Design, die er bovendien goed in slaagt de afmetingen van het model te camoufleren. Dat werd uiteraard weer groter; deze klipper meet voortaan 4,83m, maar staat op een stijver platform waarvan de wielbasis met 10cm en het spoor met 7cm toenam. De prijs nam in vergelijking met z'n volume nauwelijks toe. De diesels -momenteel als enige beschikbaar op de Belgische markt- zijn er dan ook al vanaf € 24.600 terwijl de standaarduitrusting probleemloos aan de groeiende eisen van de voertuigklasse voldoet.