De Jeep is net als de LandRover Defender een model dat de tand des tijds moeiteloos weet te doorstaan. Toch zijn er enkele verschillen met het icoon van Europese bodem. De Wrangler wist z'n naam en later merknaam, Jeep, aan een gans segment op te dringen. In de volksmond is immers zowat alles wat hoog op poten staat een ‘Jeep'. Daarnaast hebben de Amerikanen doorheen de jaren veel meer aan het concept gesleuteld dan de Britten. De Wrangler is inmiddels uitgegroeid tot een vrijetijdswagen die meer mensen kan aanspreken dan alleen maar doorgewinterde terreinratten. Een actieve vrijetijdsbesteding is trendy en dat heeft Jeep goed ingeschat. De nieuwe generatie wordt ruimer en luxueuzer dan ooit. Maar vooral; naast de eerder onpraktische tweedeurs komt Jeep nu ook met een vierdeurs met langere wielbasis op de markt. Het is deze fonkelnieuwe Unlimited die we hier aan de tand voelen.
Het gamma bestaat in ons land uit een 199pk sterke 3,8l V6 benzinemotor en een 177pk sterke 2,8l viercilinder diesel. Het is de eerste maal dat het model met een dieselkrachtbron leverbaar wordt. De eerste is er in de klassieke tweedeursversie vanaf € 24.900. De zelfontbrander kost € 1.000 extra en zal in nagenoeg elke Belgische Wrangler gelepeld worden. Voor de Unlimited geldt een meerprijs van € 2.000 die gezien z'n extra portieren en langere wielbasis redelijk is. Onze testwagen tikt inclusief toeters en bellen af op € 35.400.