Deze nieuwe generatie is leverbaar met een moduleerbare hardtop (Freedom top) met uitneembare dakpanelen of een meer conventioneel canvas dak, zoals bij onze testwagen. In beide gevallen is de manipulatie van dat dak een precaire onderneming. De softtop van de Jeep openen of sluiten neemt zelfs na oefening nog een tiental minuten in beslag, en er is nogal wat spierkracht voor nodig. Bovendien ligt het dak in open toestand in een nogal eigenaardige positie tegen de achterste bogen van de rolkooi. De plastic achterruiten moet je in feite thuislaten als je de achterbank wil vrijwaren. Daardoor is het zowat de meest omslachtige dakconstructie van deze tijd. Dolle pret kan je hebben met de afneembare deuren. En er is zelfs een neerklapbare voorruit. Akkoord, daarvoor moet je de Torxx-moeren uitdraaien, op zoek gaan naar aansluitingen, binnenpanelen loswrikken... en is gereedschap onontbeerlijk, maar het resultaat is wel ‘apart'. Helaas mag je er niet mee op de openbare weg. Het is ook eigenaardig dat de A-stijl tot de voorruit hoort (en dus neerklapt) en de rest van de rolkooi op z'n plaats blijft. Maar goed, eigenaardig werkt voor ons.
Jeep Wrangler Unlimited 2.8CRD Exterieur
De Wrangler is in de eerste plaats groter dan z'n voorganger. In de breedte komt er zo maar eventjes 17,8cm bij. De tweedeurs is voortaan 4,22m lang, goed 40cm meer dan voorheen. De vierdeurs is zelfs 4,75m lang geworden. De korte versie ziet z'n wielbasis toenemen tot 2,42m. De Unlimited heeft tussen beide assen een afstand van 2,94m; een verschil dat ruwweg de lengte van het portier betekent. Z'n koetswerk behield de klassieke proporties en alle Wrangler-kenmerken. Z'n vrijstaande trapeziumvormige wielbogen en grille met verticale openingen op kop.