Jeep Wrangler Unlimited 2.8CRD Conclusie

Jeep Wrangler Unlimited 2.8CRD
Bekijk 24 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De Wrangler is de enige echte nazaat van de oer-Jeep die in opdracht van het Amerikaanse Leger ontwikkeld werd en al in 1942 van de band rolde. De laatste generatie van het icoon wordt wel fors groter, maar z'n vormgeving blijft trouw aan het beeld dat in het collectieve geheugen staat gegrift. Toch wil ook deze Wrangler niet langer alleen terreinratten aantrekken. Liefst snoept Jeep een paar klanten af van andere vrijetijdsmodellen. Daarom is dit exemplaar comfortabeler dan voorheen, zijn er meer snufjes te bestellen en -vooral- is er nu ook een 4,75m lange vierdeurs. Hoedt u wel voor de softtop, want die is bijzonder omslachtig en ingewikkeld. De Freedom Top met uitneembare panelen levert minder frustratie op. Wel leuk; je kan de Wrangler met het gepaste gereedschap zo goed als volledig uitkleden, maar weet dat je zonder deuren en voorruit toch niet op de openbare weg mag.

De vierdeurs Unlimited is dankzij een grotere wielbasis comfortabeler dan een Wrangler ooit geweest is. En met een verbeterd stuurgevoel, de introductie van elektronica en zelfs een quasi foutloos schakelende vijftrapsautomaat is het model relatief eenvoudig te sturen. Toch ligt z'n roeping op het terrein. Daar ploegt hij zich ondanks licht geslonken op-, af- en overrijhoeken maar dankzij starre assen en een reductiebak, met gemak door de moeilijkste ondergrond. Hij wordt daarbij voor het eerst in z'n meer dan 65-jarige carrière bijgestaan door een diesel. Die 177pk en 410Nm sterke 2.8 CRD (sprinttijd van 12 tellen, top van 170km/u en testverbruik van 12,8l/100km) zal ook de verkopen in ons land een duwtje in de rug geven. De tweedeurs benzine-uitvoering (3,8l V6) is er vanaf € 24.900. Een diesel kost telkens € 1.000 extra en voor de twee extra deuren moet u nogmaals € 2.000 rekenen.

Geef commentaar
comments by Disqus