De aankleding aan boord werd volledig herzien en er is nu zelfs een vleugje modernisme te bespeuren. De boordplank is van top tot bodem nieuw. Ze is vervaardigd uit één deel om parasietgeluiden te beperken en uitgevoerd in beter ogend plastic. Dat heeft nog steeds geen vergelijk bij de kunststoffen die we in een normale personenwagen terugvinden, maar daar gaat het de Defender nu eenmaal niet om. Het is bestand tegen jarenlange mishandeling en daar is het ‘m om te doen. Het instrumentenpaneel is een hele opsteker omdat het nu tenminste ook in het donker goed afleesbaar is. Dat wat aluminium accenten gebruikt zijn, is een aardige bonus. Ook de ergonomie is verbeterd, dankzij aangepaste bedieningselementen in de middenconsole. Het zitmeubilair is helemaal nieuw en een stuk comfortabeler dan voorheen. Achteraan is het model zelfs leverbaar met handige individuele klapzetels. Voorzien van driepuntsgordels én gemonteerd in de rijrichting. Het is haast revolutionair. Een beter steunende bestuurderszetel is ook een plus voor het comfort van de bestuurder. Die moet zich evenwel nog steeds tegen het linkerportier wurmen, zit met de pedalen schuin links voor hem en krijgt een veel te horizontaal stuurwiel voor z'n snoet. Dingen die allemaal ergerlijk zijn, tot je op terrein uit het raam moet gaan hangen om het linkerachterwiel te bekijken...
De nieuwe verluchtingsinstallatie en airco zijn in staat de temperatuur in de cabine 10° lager te krijgen dan voorheen. In de winter wordt het 12° warmer. Dat er tegen de portieren geen verluchtingsmonden zitten, blijft evenwel een gemis. De nieuwe dieselmotor heeft een verfijndere loopcultuur, de zesde versnelling houdt het toerental op kruissnelheden laag én er is wat aan de geluidsisolatie gewerkt. Daardoor kan je voor het eerst stellen dat de aanwezige radio nut heeft. Of kan je bij 120km/u nog een gesprek voeren. Dat wordt wennen voor Defender-gebruikers.