Land Rover's Defender dateert van 1948. Het model werd toen als afstammeling van een militaire 4x4 op de civiele automarkt gegooid. Daarmee is z'n ontstaansgeschiedenis ongeveer gelijk aan die het Amerikaanse 4x4-icoon, de Jeep Wrangler. Jeep heeft z'n terreinrat in de loop der jaren een aantal keren heruitgevonden (zonder de basisprincipes te verloochenen), maar deze Defender staat nog steeds dicht bij het origineel. In de loop der jaren werd weinig meer dan het noodzakelijke gewijzigd. De grote evoluties dateren uit 1957, 1971, 1983 en 1999. Inmiddels voelde de Defender weer de hete adem van de Europese wetgeving in z'n nek en achtte Land Rover de tijd rijp voor alweer een update. Ditmaal werd de aandrijflijn herzien en wordt het interieur zelfs grondig onder handen genomen.
De Defender bestaat nog steeds in de versies 90, 110 en 130, waarbij de getallen steeds staan voor de wielbasis in duim. Een groot aantal koetswerkvarianten (14 in het totaal) en maatwerk wordt aangeboden, maar het gros van de bestellingen wordt uitgemaakt door de drie- en vijfdeursversies terwijl de 130 uitsluitend als pickup leverbaar is. De 90 is leverbaar vanaf € 24.600, maar kost in de versie die we op testbank hebben staan € 32.000. Dat is dan ook meteen de meest luxueuze. De 110 is er vanaf € 29.600.