De Defender is in z'n carrière van een halve eeuw uitgegroeid tot hét 4x4-icoon bij uitstek. En ondanks tal van evoluties is Land Rover het basisconcept steeds trouw gebleven. De grondige opfrisbeurt eerder dit jaar maakt het model niettemin een stuk comfortabeler. In het dashboard en het instrumentarium is zelfs een vleugje zilverkleurig modernisme verwerkt, het zitmeubilair is een pak comfortabeler en achteraan zijn de opklapbare stoeltjes naar Defender-normen zelfs revolutionair. Dat de luchtdoorstroomklepjes onder de voorruit verdwijnen ten voordele van een goed functionerende airco/verwarmingsinstallatie wordt nu al door puristen betreurd. De veiligheidsuitrusting is daarentegen elementair, hoewel je met 2 airbags, tractiecontrole en ABS ook niet kan claimen dat het minimale niveau niet gehaald wordt.
Het voornaamste nieuws zit onder de kap waar een nieuwe, 122pk en 360Nm sterke viercilinder diesel het mooie weer maakt. Die wordt niet langer gekoppeld aan een vijf-, maar aan een zesbak. Die zorgt voor een lagere kruipsnelheid terwijl je ook bij autostradesnelheden nog kan converseren met je passagiers. En dat is voor het eerst. Toch mogen ook de liefhebbers op hun twee oren slapen. De Defender werd weliswaar comfortabeler, maar aan z'n terreineigenschappen wordt niet getornd. Integendeel. Het model kruipt nog steeds met de vingers in de neus door terrein waar menig aspirant-terreinwagen het voor bekeken houdt. Aan het karakter van de Defender wordt niet geraakt. Verkrijgbaar vanaf € 24.600.