Onze testwagen had de 1.6 CRDi met 115 pk vermogen onder de kap. Het koppel piekt op 255 Nm en dat tussen 1.750 en 2.500 tr/min. Dat maakt van de i30 een bijzonder aangename, vlotte wagen voor zeer universeel gebruik. De motor hangt mooi aan het gaspedaal en reageert op elk ogenblik spontaan. Hij klimt zonder morren vanuit lage toerentallen (vanaf +/- 1250 tr/min) en heeft over een breed werkingsgebied voldoende power paraat. De schakelmechaniek gaf geen reden tot klagen, maar moet het stellen met 5 verhoudingen. Wij verbruikten gemiddeld 6,6 l/100 km, wat een rijbereik van iets meer dan 700 km toelaat.
Het driespaaks stuurwiel, dat in onze testwagen een lederen jasje aangemeten kreeg, heeft slechts 2,69 omwentelingen nodig van aanslag tot aanslag. Het stuurgevoel voldoet dan ook om de i30 snedig door de bochten te sturen. Zijn wegligging is goedmoedig, ook als er de zweep wordt opgelegd. Hij gaat nooit springen, maar maakt wel snel duidelijk dat zijn onderstelafstelling veeleer comfortgericht is met een relatief zachte demping, dan het harde sportieve werk ambieert. Dat blijkt ook uit het vrij snel grip lossen van de banden, die op zich nochtans een beste reputatie hebben. Snel accelereren laat zelfs op droog wegdek de banden doorslippen. Als de i30 te agressief/sportief gemend wordt, dan gaan ze piepen en neigt de wagen tot wegdribbelen. Bij dergelijk gebruik kan het ook gebeuren dat hij over de voortrein gaat wegglijden. Hyundai heeft dus nog geen GTI op de weg gezet, maar dat was allicht ook niet de bedoeling. Bijtgrage remmen heeft hij in elk geval wel meegekregen en bij normaal gebruik valt er echt veel rijplezier te halen met deze wagen.
Het driespaaks stuurwiel, dat in onze testwagen een lederen jasje aangemeten kreeg, heeft slechts 2,69 omwentelingen nodig van aanslag tot aanslag. Het stuurgevoel voldoet dan ook om de i30 snedig door de bochten te sturen. Zijn wegligging is goedmoedig, ook als er de zweep wordt opgelegd. Hij gaat nooit springen, maar maakt wel snel duidelijk dat zijn onderstelafstelling veeleer comfortgericht is met een relatief zachte demping, dan het harde sportieve werk ambieert. Dat blijkt ook uit het vrij snel grip lossen van de banden, die op zich nochtans een beste reputatie hebben. Snel accelereren laat zelfs op droog wegdek de banden doorslippen. Als de i30 te agressief/sportief gemend wordt, dan gaan ze piepen en neigt de wagen tot wegdribbelen. Bij dergelijk gebruik kan het ook gebeuren dat hij over de voortrein gaat wegglijden. Hyundai heeft dus nog geen GTI op de weg gezet, maar dat was allicht ook niet de bedoeling. Bijtgrage remmen heeft hij in elk geval wel meegekregen en bij normaal gebruik valt er echt veel rijplezier te halen met deze wagen.