Elke Hyundai i30 heeft standaard recht op 4 elektrische ramen (automatische nog wel.) en centrale vergrendeling. Wij kregen een ‘Style Plus' voorgereden, die charmeert met een volledig lederen interieur, zetelverwarming, volautomatische klimaatregeling, automatische koplampen en dito ruitenwissers, elektrisch inklappende buitenspiegels, een boordcomputer met 4 functies, en nog meer. De blauwe LED verlichting zagen we al in de nieuwe Santa Fe en Coupé, maar verwijst hier onvermijdelijk naar de Golf als ‘standaard' voor deze autoklasse.
De Hyundai i30 laat zich meteen opmerken met een zeer ruim interieur, waar de ontwerpers bovendien geen moeite gespaard hebben om de beschikbare ruimte nog ruimer te laten lijken. Vooraan verwelkomen goed zittende zetels met een evenwichtige balans tussen steun en comfort. In de portieren vinden we brede en diepe kaartenbakken, die zelfs plaats bieden aan kleinere flessen. Bekerhouders vinden we in de middentunnel, waar onder de centrale armsteun nog een royale berging schuilt. De afdekking kan in 2 niveaus open, zodat men kan kiezen tussen een schaal voor kleinere spullen of de bak onderin. Daar zit ook een USB-poort en een 3,5 mm aansluiting voor een iPod of andere muziekspeler, een standaarduitrusting voor elke i30. Een afdekkapje houdt de contacten schoon. Onderaan de middenconsole is er niet alleen de traditionele sigarenaansteker, maar tevens een 12V-stopcontact, wat erg handig is voor het laden van de telefoon, een portable navigatiesysteem, enz. Bovendien blijken de stekkers van sommige toestellen wel eens te dik voor de sigarenaansteker, terwijl ze wel passen in het 12V-stopcontact. Nog meer verwenning brengen de zetelverwarming, een gekoeld handschoenvak, een bergvak centraal bovenin het dashboard, een aflegschaal onderaan de middenconsole, een brillendoos in de dakconsole en bovenal het standaard gemonteerde navigatiesysteem. Dat laatste heeft Hyundai schitterend voor mekaar gebracht. Niet alleen zit het systeem uitstekend geïntegreerd, het werkt ook verbazend goed. De invoer verloopt vlot, de positie van de wagen wordt snel gevonden, herberekening van de route laat nooit lang op zich wachten, de begeleiding is duidelijk. Het is een eenvoudig systeem met richtingspijlen en dus zonder kaart, maar het heeft ons tijdens de week kennismaking uitstekend geholpen. Heel wat PND's (personal navigation device) kunnen theoretisch wel veel meer, maar bakken er in de praktijk veel minder van. Bravo voor de Hyundai-keuze.
Het is opvallend hoe ‘eerlijk' Hyundai de ruimte weet te verdelen tussen voorste en achterste passagiers. De rugleuning van de voorzetels werd uitgehold om de achterpassagiers maximaal knieruimte te bezorgen. Bovendien is ze met een stevige kunststofplaat bekleed, zodat de achterpassagiers met hun knieën niet in de rug van de bestuurder kunnen porren en vuile kindervoetjes het textiel van de zetels niet kunnen beschadigen. Opbergnetten zijn er overigens ook, evenals kaartenbakken in de achterste portieren, al zijn die wat beperkt in capaciteit. Nog meer vreugde kunnen we uiten over de royale voetruimte onder de voorstoelen, zodat men zich achteraan echt comfortabel kan nestelen. Er zijn 3 hoofdsteunen en ook de hoofdruimte weet te bekoren. Zelfs met 1,90 m lengte en de bestuurderszetel maximaal achteruit, werd het geen strafexpeditie. Bovendien zorgt het derde zijruitje voor een goed uitzicht opzij, wat ook alweer helpt om een claustrofobisch gevoel geen kans te laten.
De rugleuning van de achterbank kan asymmetrisch neerklappen en verzekert een brede doorlaadopening naar het interieur. In de koffervloer zitten 3 verankeringspunten voor kinderzitjes, 4 sjorhaken en onze testwagen deed daar ook nog een bagagenet bovenop.
De Hyundai i30 laat zich meteen opmerken met een zeer ruim interieur, waar de ontwerpers bovendien geen moeite gespaard hebben om de beschikbare ruimte nog ruimer te laten lijken. Vooraan verwelkomen goed zittende zetels met een evenwichtige balans tussen steun en comfort. In de portieren vinden we brede en diepe kaartenbakken, die zelfs plaats bieden aan kleinere flessen. Bekerhouders vinden we in de middentunnel, waar onder de centrale armsteun nog een royale berging schuilt. De afdekking kan in 2 niveaus open, zodat men kan kiezen tussen een schaal voor kleinere spullen of de bak onderin. Daar zit ook een USB-poort en een 3,5 mm aansluiting voor een iPod of andere muziekspeler, een standaarduitrusting voor elke i30. Een afdekkapje houdt de contacten schoon. Onderaan de middenconsole is er niet alleen de traditionele sigarenaansteker, maar tevens een 12V-stopcontact, wat erg handig is voor het laden van de telefoon, een portable navigatiesysteem, enz. Bovendien blijken de stekkers van sommige toestellen wel eens te dik voor de sigarenaansteker, terwijl ze wel passen in het 12V-stopcontact. Nog meer verwenning brengen de zetelverwarming, een gekoeld handschoenvak, een bergvak centraal bovenin het dashboard, een aflegschaal onderaan de middenconsole, een brillendoos in de dakconsole en bovenal het standaard gemonteerde navigatiesysteem. Dat laatste heeft Hyundai schitterend voor mekaar gebracht. Niet alleen zit het systeem uitstekend geïntegreerd, het werkt ook verbazend goed. De invoer verloopt vlot, de positie van de wagen wordt snel gevonden, herberekening van de route laat nooit lang op zich wachten, de begeleiding is duidelijk. Het is een eenvoudig systeem met richtingspijlen en dus zonder kaart, maar het heeft ons tijdens de week kennismaking uitstekend geholpen. Heel wat PND's (personal navigation device) kunnen theoretisch wel veel meer, maar bakken er in de praktijk veel minder van. Bravo voor de Hyundai-keuze.
Het is opvallend hoe ‘eerlijk' Hyundai de ruimte weet te verdelen tussen voorste en achterste passagiers. De rugleuning van de voorzetels werd uitgehold om de achterpassagiers maximaal knieruimte te bezorgen. Bovendien is ze met een stevige kunststofplaat bekleed, zodat de achterpassagiers met hun knieën niet in de rug van de bestuurder kunnen porren en vuile kindervoetjes het textiel van de zetels niet kunnen beschadigen. Opbergnetten zijn er overigens ook, evenals kaartenbakken in de achterste portieren, al zijn die wat beperkt in capaciteit. Nog meer vreugde kunnen we uiten over de royale voetruimte onder de voorstoelen, zodat men zich achteraan echt comfortabel kan nestelen. Er zijn 3 hoofdsteunen en ook de hoofdruimte weet te bekoren. Zelfs met 1,90 m lengte en de bestuurderszetel maximaal achteruit, werd het geen strafexpeditie. Bovendien zorgt het derde zijruitje voor een goed uitzicht opzij, wat ook alweer helpt om een claustrofobisch gevoel geen kans te laten.
De rugleuning van de achterbank kan asymmetrisch neerklappen en verzekert een brede doorlaadopening naar het interieur. In de koffervloer zitten 3 verankeringspunten voor kinderzitjes, 4 sjorhaken en onze testwagen deed daar ook nog een bagagenet bovenop.