Op veiligheidsvlak is de uitrusting van de Leon steeds bijzonder correct. Bij onheil houden driepuntsgordels op elke zitplaats de onfortuinlijke inzittenden op hun plaats. Vooraan wordt de schok bovendien gedempt door frontale airbags van het adaptieve type, terwijl zowel voor- als achteraan het hoofd door zijairbags van de harde structuur van de wagen wordt afgeschermd.
De actieve veiligheidsuitrusting omvat in alle gevallen een antiblokkeersysteem voor de remmen. Dat is er één met een remkrachtverdeler die zeer actief overstuurneigingen onderdrukt en daardoor ook een beetje het rijplezier voor dynamisch ingestelde chauffeurs beknot. De tractiecontrole houdt de voortrein in bedwang. Stabiliteitscontrole is niet standaard. Tot op heden is het alleen Hyundai dat in deze klasse die stap genomen heeft. Met een voorspelbaar weggedrag vinden we het ook niet strikt noodzakelijk, al zou het optioneel leverbaar moeten zijn. Ook dat laatste geldt niet voor de Leon. Alleen de FR en Cupra worden steeds met de levensreddende elektronische waakhond geleverd.