De diesel die in de neus van de Leon woont, is het overbekende blok met een cilinderinhoud van 1.9l. In deze configuratie levert het een vermogen van 105pk, wat bij 4000 t/min vrijkomt en een koppel van 250Nm dat bij 1.900t/min ter beschikking is. Dat zijn waarden die de meeste andere constructeurs uit het segment uit een lagere cilinderinhoud puren. Behalve dat dat fiscaal interessanter is, zijn ook de loopeigenschappen die moderne common-rail-dieselmotoren -en we kunnen dit niet genoeg benadrukken- veruit superieur aan die van de TDI met pompverstuivers. Dat de groep dat beseft mag blijken uit de voorstelling van common-rail-motoren op het Autosalon van Frankfurt, maar het duurt vanzelfsprekend nog even voor die leverbaar zijn. Tot die tijd moet u zich tevreden stellen met deze brutale vuilbek. Maar de DSG-automaat, die een absolute aanrader is, maakt wat punten goed. Z'n schakelovergangen zijn immers kort, haast onvoelbaar en supersnel. Dat er je als bestuurder ook zelf een versnelling mag kiezen, vinden we overbodig als Seat er niet meteen schakellepels aan het stuurwiel aan koppelt.
De krachtbron voorziet de Leon van aangename, maar niet meteen blitse prestaties. Opvallend; hoewel de DSG sneller schakelt dan een mens kan, is de printtijd van de DSG hier trager dan die van de handgeschakelde versie die het nochtans met vijf in plaats van zes versnellingen moet doen. Met 11,7 tellen geeft de automaat 4 tienden op z'n handgeroerde tegenhanger toe. In de tussensprintjes boekt de automaat dan weer voelbaar vooruitgang en loopt hij seconden op de handbak uit. De automaat kost je ook elke 100km wat extra deciliters. Seat geeft een gemiddelde van 5,8l/100km op, maar ons exemplaar wou niet onder 7,5l/100km zakken. Dat was nog zeer fris en met wat kilometers op de teller wil er wellicht nog een liter af.
Het weggedrag van de Leon is correct, zonder meer. Het onderstel is niet bepaald vlijmscherp afgesteld en neigt zeer uitdrukkelijk naar het pretdrukkende onderstuur. Een kwaal die alle merken van de VAG-groep hebben. De ophanging is een tikkeltje stugger gedempt dan bij de op comfort gerichte producten van het merkengenootschap.