Als bestuurder krijg je in de sportievere versies een rood verlicht instrumentarium voor je neus. Bij dit meer bescheiden gemotoriseerd exemplaar is het dashboard uitgevoerd in wit met rode accenten. En dat ziet er dan weer zeer smaakvol uit, terwijl de afleesbaarheid optimaal blijft. Bovendien valt op de afstelling van de sportief gelijnde voorzetels niets aan te merken en is het stuurwiel in de hoogte en diepte regelbaar. Het zit dan wel niet recht voor je, maar staat een beetje uit de haak, toch is de rijhouding binnen z'n klasse boven kritiek verheven.
De Leon ontpopt zich als een echte familiewagen. Niet alleen vooraan is er voldoende plaats, ook achteraan kan je probleemloos de kroost schikken. Ook twee volwassenen zullen er weinig reden tot klagen hebben, tenzij je vooraan dubbele meters parkeert die op elke beschikbare centimeter beenruimte staan. Maar dan heb je in elke auto van dit segment een probleem. De koffer is diep en met 341 liter ook voldoende ruim, maar miskijk je niet op de hoge laaddrempel. Dat is het offer dat voor Seats hoge achterbumper gebracht moet worden.