Bij z'n lancering veroorzaakte de DSG-automaat van de Volkswagen-groep beroering. Omdat het in weze een gerobotiseerde versnellingsbak is, zonder grote koppelomvormer. De versnellingen zijn over twee assen gespreid, waardoor -middels een dubbele koppeling- bliksemsnel tussen twee achtereenvolgende versnellingen geschakeld kan worden. Aan die techniek, Dual Sequential Gear, dankt de technologie ook z'n naam. Volkswagen, Audi, Seat en Skoda hebben de technologie druppelsgewijs op hun modellen gepresenteerd. Eerst met benzinemotoren, daarna ook met de zwaardere diesels. Intussen zijn ook de minder potente versies aan de beurt. Niet verwonderlijk, want de technologie wordt binnenkort ook voor andere merken beschikbaar. Onder meer Mitsubishi heeft al aangegeven ermee uit te zullen pakken. Hoe groter VW's tegenwicht, hoe beter.
De constructeur heeft daarom besloten ook de instapmotoren te koppelen aan een DSG-bak. In casu ligt de 105pk sterke 1.9 TDI in de neus van de Seat Leon, maar dat had net zo goed een VW Golf of Audi A3 kunnen zijn. De Leon heeft als voordeel dat hij al verkrijgbaar is vanaf € 20.690 (€ 22.090 in de geteste Stylance-versie) terwijl u voor producten met een VW, dan wel Audi-badge op de neus, telkens enkele duizenden euro's meer moet investeren.