De Leon is reeds meermaals de revue gepasseerd. Sinds z'n lancering heeft Seat het aanbod immers gestaag uitgebreid. Vooral de sportieve versies, eerst de FR met 200pk benzinemotor of 170pk sterke diesel, en later de Cupra die door een 240pk krachtig benzineaggregaat wordt aangedreven, springen daarbij in het oog. Maar het gamma omvat net zo goed democratisch presterende benzinemotoren met een inhoud van 1,4 of 1,6 liter en de 1.9 TDI met 90 of 105pk. De kenmerkende vormgeving die wordt gedomineerd door de aan de pen van Walter da Silva ontsproten Dynamic line die op de flanken de diepte in duikt.
De Leon kwijt zich van z'n taak om binnen de Audi-familie een budgetgeoriënteerde dynamische noot te leveren. Vanzelfsprekend zijn de looks gebaat bij een felle koetswerktint en tot de naad gevulde wielkasten, maar dankzij z'n goed gebalanceerd dynamisme en uitstekende afwerkingskwaliteit blijft de Leon ook zonder breed uitstekende bumpers en agressief smoelwerk overeind.