We leerden de Seat Leon reeds eerder kennen als een wagen die degelijke familiewaarden koppelt aan een lijnenspel dat tot de meest dynamische in z'n segment behoort. Vanzelfsprekend zien we dat graag ondersteund door wat vermogen onder het rechterpedaal, maar de Leon laat zich net zo graag leveren met meer bescheiden motorisaties. Zoals deze 105pk sterke 1.9 TDI bijvoorbeeld, ook al komt die eerder brutaal uit de hoek. Hij is voortaan wel te combineren met de DSG-automaat met dubbele koppeling van de VAG-groep en dat is goed voor extra punten. Die automaat is immers bliksemsnel en levert bijzonder vlakke schakelovergangen. Hoewel de TDI normaliter een zuinigheidswonder is, stelt ons (toegegeven-amper ingereden) testexemplaar met een verbruiksgemiddelde van 7,5l/100 enigszins teleur.
Van meet af aan hadden we gewild dat Seat wat meer aandacht had besteed aan de interieuraankleding. Die oogt soms te goedkoop en te saai. Op ergonomisch- en comfortvlak kan je de Leon echter weinig verwijten. Hij is ruim en correct uitgerust. We vinden het enkel betreurenswaardig dat ESP niet op alle versies verkrijgbaar is. Hoewel de techniek gelijk is aan die van de VW Golf op Audi A3, is de Leon minder duur dan deze twee groepsgenoten. De 1.9 TDI is er in combinatie met de zestraps DSG-automaat al vanaf € 20.690.