Ford vond dat er tussen de zelf ontwikkelde Mach-E en de bij Volkswagen geleende Explorer (een VW ID.4 met een ander koetswerk) nog ruimte was voor een SUV-Coupé. Ook die maakt gebruik van Volkswagen-bouwstenen want er moest op de centen gelet worden. Ford Europa heeft er geen te veel. Het marktaandeel van het bedrijf ging het afgelopen decennium onderuit. Tijdens de drie kwartalen van dit jaar is Ford in België pas het vijftiende merk in de verkooplijsten. Ooit speelde het in de top 5. Het gaf op één jaar tijd ruim 30 procent prijs. Kan tellen.
In een poging om het tij te keren, stoft Ford een naam uit het verleden af. “Een legende keert terug”, zegt het bedrijf er zelf over. De nieuwe Capri is er voor 51.450 euro (RWD Extended Range 77 kWh 286pk). De topversie (AWD Extended Range 79 kWh 340 pk) staat in de catalogus voor 67.150 euro. Later volgt nog een instapmodel met een 170pk sterke motor bij de achterwielen. Afhankelijk van de versie rijdt de Capri -op papier- tussen 400 en 627km ver.