BYD Atto 3 Inleiding

Bekijk 24 foto's
Door: BV 14-11-2022

Een zinnetje dat je hier de komende tijd op Auto55.be de komende tijd nog wel vaker zal lezen: “een nieuw Chinees merk”. Want ja, in de coulissen staat een hele meute (elektrische) Chinezen zich klaar te maken om de Europese en Belgische markt te overvallen. Het ene merk is al overtuigender dan het andere. BYD, kort voor ‘Build Your Dreams” wordt aanzien als een serieuze kandidaat. Het merk bestaat al sinds de jaren negentig, is groot, bouwt alles van zonnepanelen, batterijen, vorkliften, over bussen tot auto’s en telt onder meer de Amerikaanse miljardair Warren Buffett tot z’n aandeelhouders. Het lanceert nog dit jaar drie modellen op de Belgische markt en dit is de belangrijkste: de Atto 3.

BYD Atto 3 voor de kern van de markt

Het bedrijf komt nog met een berline ‘Han’ en een grote SUV ‘Tang’, maar voor die eerder exotisch geprijsde modellen (beiden vanaf 71.390 euro) zijn de verwachtingen bescheiden. De Atto 3 nestelt zich echter in de kern van de markt. Een compacte SUV met premium-ambities, een goede uitrusting en een eerder scherpe prijs (voor een EV). Te koop vanaf 46.740 euro en bijvoorbeeld al meteen voorzien van een warmtepomp. Een beetje kader over die prijs… Zeg maar 11.000 euro goedkoper dan een Mercedes EQA die gelijkaardige afmetingen heeft. Maar ook ruim 5.000 euro duurder dan pakweg een Opel Mokka e (met minder vermogen) of zelfs 8.000 euro meer dan een eveneens in China gebouwde MG ZS EV Long Range die met z’n 440km officieel rijbereik 20km verder rijdt dan deze Atto 3. Om maar te zeggen… BYD wil geen prijskraker zijn. Ze nestelen zich ook op vlak van prijs rond het marktgemiddelde.