Onder de vloer zit een accu met een bruikbare capaciteit van 77kWh (bruto: 82kWh). Die wordt gepaard aan een elektromotor die tussen de aangedreven achterwielen huist. Inderdaad: de ID.Buzz heeft nu terug achterwielaandrijving. Net zoals de eerste Transporters. Wat helemaal anders is, is het vermogen. De elektromotor wekt 204pk en 310Nm op. Dat is genoeg voor een acceleratietijd naar 100 van 10,2 seconden. Veel vlotter dan een busje doorgaans is. De topsnelheid is afgeregeld op 145km/u. Op papier verbruikt de ID.Buzz tussen 21,7 en 20,5kWh/100km voor een rijbereik tussen 402 en 423km. Bij deze eerste test hielden we het zuiniger, met zo’n 18,5kWh/100km. Maar er is een maar: zoals bij EVs steeds vaker het geval is, ging het om een fors geoptimaliseerde testroute zonder hoge snelheden. Wie vaak meer dan 70km/u rijdt, zal niet aan het opgegeven rijbereik geraken. DC opladen kan aan maximaal 170kW, AC wordt dat 11kW. Dat wil zeggen: 7,5 uur van leeg naar vol bij een laadpaal thuis.
Rijden zelf doet de ID.Buzz eigenlijk briljant. Hij is niet alleen vlot, hij profiteert ten volle van het lage zwaartepunt van het platform en een geavanceerde achteras met multilink-ophanging (waaraan helaas ook trommelremmen zitten - een zuivere besparingsmaatregel). Die nauwkeurige wielgeleiding zorgt voor een hoog comfortniveau en een uitstekende stabiliteit. Kortweg: een veel verfijnder weggedrag dan je gewend bent in dit soort van auto. Alleen op de limiet wordt hij een tikkeltje saai. VW monteert vooraan zelfs wat smallere banden dan achteraan om er zeker van te zijn dat hij nooit echt levendig wordt.