Aan de carrière van de Volkswagen Transporter komt binnenkort een einde. De bloedlijn die al 72 jaar standhoudt, zal eindigen. Een opvolger van het model wordt samen met Ford gebouwd. Het zal hetzelfde niet meer zijn. Maar Volkswagen houdt de verwijzing naar de originele Transporter, zoals die in maart 1950 in productie werd genomen, wel fris. Deze elektrische ID.Buzz is een poging om op z’n minst de geest van destijds te behouden in een model dat klaar is voor de toekomst.
Ingewikkeld, door die nieuwe Multivan
Voor we aan dit deel van het verhaal beginnen, moeten we het eerst even hebben over de Multivan. Want die riskeert alles wat ingewikkelder te maken. Vroeger was de Multivan immers de personenwagenuitvoering van de Transporter. Maar sinds een recente generatiewissel staat die versie op dezelfde (uitgerokken) basis als de Golf. De ID.Buzz heeft dan weer met de Transporter gemeen dat hij zowel in een bestelwagenuitvoering (Cargo) als in een personenwagenvariant zal bestaan. Beiden zijn gebaseerd op een versie van het elektrische onderstel van de VW-Groep (dat voor vanalles wordt gebruikt van de VW ID.3 tot de Skoda Enyaq. Hier voor het eerst in een ontwikkeling van de afdeling VW Nutzfahrzeuge. Toch net iets anders dan de personenwagenafdeling van het bedrijf. Ingewikkeld? Daar zeg je het.
De prijs en uitrusting van de ID.Buzz
De ID.Buzz komt er straks in een hele reeks verschillende varianten, waaronder versies met een lange wielbasis en als kampeerwagen. Maar nu, bij aanvang, is het gamma nog slank. De bestelwagenversie staat in de catalogus vanaf 53.155 euro. Een ID.Buzz met vijf plaatsen kost minstens 60.699,05 euro. Maar daarvoor heb je een best kaal exemplaar. En de uitrusting is… tja, een beetje krenterig eigenlijk. De Cargo heeft een hoop individuele opties, terwijl de personenwagenvariant waar we ons hier op concentreren hoofdzakelijk met pakketten werkt. En ja, die zijn duur. De testversie kostte flink meer dan 70.000 euro. In theorie, want het ging eigenlijk om een configuratie die niet eens in de catalogus komt.