Volkswagen zocht een vormgeving die knipoogt naar de originele Transporter, maar die tegelijk ook binnen het reeds bestaande ID-gamma (dat zijn de elektrische auto’s) past. Er zijn daarom wel een paar retro-invloeden, maar het is geen retromodel. Een geslaagde evenwichtsoefening - daar zullen de meeste mensen het mee eens zijn.
De koets volgt bij de ID.Buzz Pro (zoals de personenwagenversies heten) een erg gekende lay-out. Twee schuifdeuren in de flanken en een conventionele kofferklep achteraan. De afmetingen zijn met een lengte van 4,71m wat compacter dan we voorheen van de Multivan gewend waren, terwijl een breedte van 1,98m (zonder spiegels) en met name een hoogte van niet meer dan 1,93m binnen de voor heel wat parkeertorens- en garages cruciale 2-meter beperking blijven.
Niet zo groot als hij eruit ziet en ook wendbaar
Hoewel hij veel binnenruimte biedt, is de ID.Buzz opvallend eenvoudig door het verkeer te loodsen. Dat is te danken aan een lengtemaat die eerder bescheiden is, aan een overzichtelijk en goed in te schatten koetswerk en ook aan een erg kleine draaicirkel van 11,1 meter.
De koffer, optioneel voorzien van een volledig vlakke laadvloer, is uitgesproken ruim. Zelfs met vijf plaatsen in gebruik kan er 1.121l in, uitbreidbaar tot 2.205 liter. In de Cargo wordt dat zelfs 3.900l. Maar er ligt niettemin een serieus probleem op loer. Leeg weegt de ID.Buzz Pro al bijna 2,5 ton en het maximale gewicht is 3 ton. Dat wil zeggen dat je er maximaal 529kg in mag laden, inzittenden inbegrepen. Je kan dus veel meenemen, op voorwaarde dat het weinig weegt. De Cargo mag tot 648kg laden, alweer inclusief inzittenden. ‘Gene vette’ voor een auto met dit volume.