De grote baas van Toyota (Akio Toyoda) verkondigde bij z’n aanstelling in 2009 al dat het maar eens gedaan moest zijn met saaie Toyota’s. Nieuwe auto’s zouden niet alleen legendarisch betrouwbaar zijn, maar ook leuk. En kijk, sindsdien heeft Toyota toch enkele nieuwe modelletjes op de markt gebracht die effectief prettiger sturen dan hun voorganger. Dat belooft voor de bZ4X die niet alleen een gesofisticeerd onderstel (met volledig onafhankelijke wielophanging rondom), krijgt, maar ons hier wordt voorgereden in een versie met vierwielaandrijving. Het vertaalt zich in de praktijk echter in een teleurstelling. In de stad toont de bZ4X zich aangenaam comfortabel, maar daarbuiten blijkt al snel dat de demping te zwak is. En zelfs met vierwielaandrijving hebben de voorwielen soms naar grip te zoeken. Resultaat: hij stuurt als een tamme voorwielaandrijver, ondanks goede acceleratiecijfers (6,9 seconden voor de AWD). Toyota verdedigt zich “we willen onze klanten een vertrouwd rijgevoel geven”.
Zo ver kan je rijden met de Toyota bZ4X
Het rijgedrag kon de achilleshiel zijn van de bZ4X, maar dat is het niet. Er ligt immers nog een groter probleem op de loer: het rijbereik. Officieel is dat 516km (voorwielaandrijving) of 470km (de vierwielaangedreven versie die we hier aan de tand voelen, die al maar 411km meer belooft met grote velgen). Maar bij het instappen komt de auto (helemaal opgeladen) zelf al niet verder dan 315km. In nagenoeg ideale omstandigheden welteverstaan. Toyota stuurde op voorhand alle persinformatie, maar houdt ter plaatse toch nog een persmoment. Nogal wat tijd daarin gaat op aan verklaren waarom het rijbereik zo laag is. De velgen en de airco (nochtans standaard een warmtepomp die de reputatie heeft efficiënter te zijn) worden als boosdoeners aangewezen. Volgens Toyota gaan ze elk met 80km rijbereik lopen. Niet normaal.
Opladen kan in theorie aan een snellader tot 150kWh. Wie ‘m thuis aan een min of meer snelle stekker ligt, mag de bZ4X voor de rest van het jaar negeren. Die krijgt immers een 6kW wisselstroomlader aan boord. Tegen het derde kwartaal van dit jaar wordt dat opgetrokken naar 11kW, wat al meer in lijn ligt met andere spelers op de markt.