Toyota bZ4X AWD Inleiding

Bekijk 19 foto's
Door: BV 12-07-2022

Toyota geloofde niet in de elektrische auto. Misschien doet het dat nog steeds niet. ‘Niet efficiënt’ klonk het 25 jaar lang bij het merk dat de hybride populariseerde. Tot het niet echt meer een andere keuze had. Daarom is hier nu de eerste compleet elektrische Toyota. Een beetje laat en zo te zien nog altijd met wat tegenzin. bZ4X heet het ding. Van ‘beyond zero’ - de naam van het strategische plan voor elektrificatie. Dat moet tegen 2035 alleen nog elektrische Toyota’s opleveren, netjes naar EU-dictaat. En dat terwijl het merk elders nog gewoon achtcilinder diesels bouwt, natuurlijk. Europa is immers de wereld niet. 4 verwijst dan weer naar het segment en de X is omwille de koetswerkvorm, een crossover.

De Toyota bZ4X is niet goedkoop

Genoeg over de naam, over naar het aanbod. Er zijn een handvol uitrustingsversies, twee motorvarianten (alleen voorwielaandrijving of met een extra motor achteraan) en er is één batterij. Die is 71,4kWh groot (bruto), maar Toyota wil niet zeggen hoeveel het daar effectief (netto) van gebruikt, hoewel dat eigenlijk best belangrijk is. Het bepaalt immers hoe veel een batterij achteruit mag gaan voor je daar als bestuurder iets van merkt. Of hoe arrogant een automerk kan zijn. Verderop zal trouwens blijken dat het met het rijbereik van deze Toyota niet al te best gesteld is, ondanks de relatief grote batterij.

De prijsvork dan. Een voorwielaangedreven versie is er vanaf 49.920 euro. Op papier is dat een uitgeklede versie, maar laat ons wel wezen… die heeft een kleiner infotainmentscherm en geen parkeersensoren, maar heeft ook weel automatische airco en apple CarPlay en daarmee toch ook alle essentiële zaken aan boord. Je kan de prijs laten aanzwellen tot 58.430 voor de voorwielaangedreven variant en betaalt tussen 60.480 en 61.580 euro voor de vierwielaandrijver. Prijzen die meteen duidelijk maken dat betaalbare EV-technologie misschien iets is van morgen en niet van vandaag. Toyota mag dan wel een merk zijn met een anker op de particuliere markt, het denkt de bZ4X eigenlijk alleen te kunnen slijten aan zakelijke klanten die de prijs fiscaal kunnen temperen. Je moet er trouwens niet op rekenen dat er nog lang een bZ4X in de catalogus staat voor minder dan 50.000 euro. Nog voor iemand met het model gereden had, ging de vanafprijs al met 1.500 euro omhoog. De eerste, maar zeker niet de laatste prijsverhoging.

Geef commentaar
comments by Disqus