De bZ4X is dan wel een elektrische auto van de grootste autobouwer ter wereld. Het is ook de eerste volledig elektrische auto (we negeren even een obscuur model voor de Chinese markt) van dat merk. En daaruit blijkt toch dat er toch een leercurve is. De materialen zijn oké, de kwaliteit van de assemblage is dat ook. De garantietermijnen zijn geruststellend. En ja, zelfs het onderstel is gesofisticeerd, al wordt het potentieel daarom niet ten volle benut. Tot zover een typische Toyota dus.
Plus- en minpunten van Toyota bZ4X
Maar dan komen we aan de minpunten. En ja, die zijn - excuseer - niet min. De vloer is te hoog en daardoor is de zithouding zelfs vooraan niet goed. De dashboardopstelling is een misser. De auto had ook wat fijner kunnen sturen en dat had niet eens op het comfort moeten wegen. En dan is er nog het rijbereik. 315km in nagenoeg ideale omstandigheden met een batterij van 71,4kWh. Een merk met zo’n expertise in hybrides had efficiënter energiebeheer mogen - nee, moeten - realiseren.