Op papier is de EQE 350+ al best een dynamische jongen met z’n acceleratietijd naar 100km/u van 6,5 seconden. Mercedes melkt dat graag uit door je een sportstand te geven en je bij voorkeur ook een optionele vierwielbesturing te verkopen. Beiden hebben naar mijn mening niet veel te bieden. Deze limousine voelt zich nu eenmaal beter bij een gezapige rijstijl die ook als voordeel heeft dat je nog wat van je beloofde rijbereik overhoudt. De (afhankelijk van uitrusting) voorspiegelde autonomie van 567 tot 654km zal je niet halen, maar je rijdt toch al verder dan met EV’s van de eerste generatie. Reken hier op 400km. Volgens de WLTP-cyclus verbruikt de EQE aan de laadpaal (met inbegrip van laadverliezen die je best op zo’n 15% begroot) tussen 15,9 en 18,7kW/100km. Ik klokte in de auto (zonder rekening te houden met laadpaalverliezen) af op 20,8kW/100km bij een rustige rijstijl op een rit die behoorlijk wat snelweg omvatte.
Samenspel tussen regeneratie en remmen blijft moeilijk
Nog even over het rijgevoel. De vergevingsgezinde ophanging die ik kan smaken. Het gebrek aan stuurgevoel waar ik me mee verzoen omdat de centreerfunctie inmiddels op z’n minst natuurlijk aanvoelt. Maar remmen en EV’s: dat zit nog niet helemaal goed. Ongeacht of je kiest voor een rijmodus zonder of met regeneratie (veel vertraging als je het gaspedaal loslaat): de overgang van regeneratie naar echte remmen (als je sneller wil vertragen dan de maximale regeneratie oplevert), blijft te duidelijk voelbaar.
Dat ruikt naar...
Mercedes hoort voortaan tot de automerken die hun aandacht verschuiven van rijbereik naar oplaadmogelijkheden. Zo kan je bij een snellader tot 170kW door de draad duwen. Dat wil zeggen: van 10 naar 80% in 32 minuten. Of ook: tot 250km WLTP-bereik op 15 minuten. De auto conditioneert de batterij voor (koelen of verwarmen tot de juiste temperatuur) om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk kan laden. Tenminste: als je de navigatie gebruikt om die laadbeurten te plannen. Mercedes beweert dat het voorconditioneren van de batterij geen extra energie kost, maar beweerde tegelijk dat het niet mogelijk is de batterij constant op de juiste temperatuur te houden. Aan die uitleg hangt een geurtje.