De E-Klasse is al decennia lang dé Mercedes. Meer nog dan de S-Klasse, omdat het daar om veel lagere volumes gaat. De EQE mag in het elektrische tijdperk aankijken tegen een vergelijkbare rol. Tenminste, eens de wereld z’n obsessie met SUVs laat varen. In de praktijk is het gewoon een gekrompen EQS. Op vlak van looks, prestaties en techniek.
Een elektrische taxi
Is hij perfect? Neen. Verre van. Het rempedaal moest beter moduleerbaar zijn. De materiaalkeuze is niet in overeenstemming met een (conventionele) auto in dezelfde prijsklasse. En zoals dat tegenwoordig het geval is, bekijk je elektronische gadgets beter met een dosis scepsis. Tenslotte is ook de achterbank voor verbetering vatbaar, wat hem misschien in z’n rol als taxi wel parten zal spelen. Want ja, het is een cliché, maar de EQE wacht een zekere carrière als elektrische taxi.
Aan de positieve kant van de balans dan? Wel, daar staat op de eerste plaats z’n serene weggedrag, z’n grote rijbereik, stilte en uitgelezen comfort.