Renault Megane E-TECH EV60 R220 Interieur

Bekijk 10 foto's
Door: BV 12-04-2022

Standaardobservaties voor een elektrische hatchback: je zit hoger. Dat is te wijten aan de hogere vloer en de zithouding is dan ook vergelijkbaar met die van een conventionele hatchback. Ruimte is er voldoende en omdat je eigenlijk begint van een vlakke vloer - met een voordeel voor de middelste passagier achteraan - heeft de autobouwer wat meer ruimte om mee te spelen. Renault klaart die klus maar gemiddeld, vind ik. Verschuifbare elementen hebben weinig meerwaarde, maar de middenconsole vooraan mocht meer functionaliteit bieden. Zoveel mogelijkheden en toch maar één echte bekerhouder? Dat kon beter.

Eindelijk een beter infotainmentsysteem

Renault monteert twee 12” displays (één horizontaal voor de bestuurder en een verticaal in het midden dat op de twee eerste uitrustingsversies beperkt blijft tot 9”). Goed afleesbaar en met een bediening die fors beter is dan wat we bij het merk gewend zijn, dankzij een integratie met Google (en een afzonderlijke mogelijkheid om Apple Carplay te gebruiken). Maar het merk legt geen specifieke accenten. Het zou met andere woorden eender welke auto kunnen zijn.

Renault probeert de prijs een beetje te vergoelijken door een interieur met uitstraling te monteren. Wat extra stiknaden op de zetels, sierstiksels in het dashboard, een donkere dakhemel en cruciale zacht aanvoelende materialen op strategisch gekozen plaatsen (maar niet de onderzijde van de deuren, het handschoenkastje, de zijkant van de middenconsole etc…). Gelukt? Bwa… enigszins zullen we zeggen.

Minstens één hendel teveel

De bediening van de aandrijflijn, met een selectiehendel aan het stuur, is intuïtief. Maar de ergonomie is nog steeds niet vrij van opmerkingen. Zo zitten er rond het stuur nu vier verschillende hendels en dat is er minstens één teveel. De aanraakgevoelige knoppen op het stuur worden ons ook door de strot geramd omdat het goedkoper is om te maken, maar individuele knoppen voelen nu eenmaal beter aan. En wedden dat de passagier vloekt, de eerste keer dat hij of zij de radio luider of stiller wil zetten?