Toyota Aygo X 1.0 Veiligheid

Bekijk 33 foto's
Door: BV 05-04-2022

Het is opmerkelijk dat Toyota nog een auto kan lanceren zonder geavanceerde technologie om het verbruik te drukken. Deze compacte realiseert een opgegeven verbruik vanaf 4,7l/100km (of vanaf 107g/km CO2) zonder mild-hybrid-systeem of actieve aerodynamica bijvoorbeeld. Hij heeft zelfs geen zesde versnelling. Wat hij wel heeft: een bescheiden motortje en een geoptimaliseerd aandrijfgeheel dat bijvoorbeeld gebruik maakt van relatief grote (velgen tot 18”) maar ook dunne bandjes. In de praktijk kwam ik op 5,5l/100km uit en dat is aardig.

Voldoende vlot, comfortabel en wendbaar

De prestaties kan je catalogeren als afdoende. Een sprinttijd naar 100km/u van 14,9 seconden is niks om naar huis over te schrijven, maar je kan wel mee met het verkeer. Een enigszins vlotte rijstijl vereist dat je de kleine atmosferische driecilinder (er is zelfs geen turbo) flink in de toeren jaagt en dan klinkt hij best gretig. Schakelen en koppelen verloopt correct, zonder dat je het voor je plezier gaat doen. Z’n sterkste punt: de vergevingsgezinde ophanging. Toyota liet de trend om plankharde auto’s te maken hier bewust aan zich voorbijgaan. De ophanging absorbeert gewillig een slecht wegdek en neen, dat wil niet zeggen dat hij plots zwalperig wordt of dat hij onvoldoende strak stuurt. En over sturen gesproken: de draaicirkel is minder dan 10 meter groot. Je parkeert ‘m op een zakdoek.


Geef commentaar
comments by Disqus