De veiligheidsvoorzieningen zijn één van de redenen dat de prijs van Europese auto’s de hoogte ingaat. Deze Aygo is daar een mooi voorbeeld van. Het gaat inmiddels al heel wat verder dan degelijke gordels en airbags - zaken waar geen zinnig mens het nut van betwijfelt.
Maar tegenwoordig moet ook een stadsautootje zelf binnen de lijnen blijven, nooddiensten bellen in het geval van een ongeval, een radar en camera inschakelen om verkeersborden te lezen en te scannen voor voetgangers, fietsers en desnoods zelf de afstand (in samenwerking met de cruise-control) met de rest van het verkeer te bewaren. Hoe effectief dat allemaal is, is heel wat minder duidelijk. Doet ook niet echt terzake, want de EU wil het op zoveel mogelijk auto’s. Als het al niet verplicht is bij wet, dan is er druk van de vzw EuroNCAP, dat steeds meer van die zaken vereist voor een goede veiligheidsscore. De Aygo X zal het voor een stadsauto uitstekend doen en scoort ook bij ons goed omdat de systemen niet al te vaak storend bleken.