De x achter Aygo spreek je uit als ‘Cross’. En dan weet je meteen dat deze nieuweling zich het pak van crossover aanmeet. Want: waarom niet eigenlijk? Dat verkoopt beter en een 6,5cm hogere zithoogte moet zelfs in de stad meegenomen zijn. Geeft ook meteen een moderne vibe, vooral in tweekleurige uitvoeringen waarvoor je vanzelfsprekend moet bijbetalen.
Zoals gezegd, de Aygo X is fors groter dan de iksloze versie die hij aflost. 23,5cm lengte in de breedte, 12,5cm in de breedte en een centimeter of 9 tussen beide assen. Nog steeds met vijf deuren en een kofferklep die wat groter is dan voorheen, maar nog steeds niet erg diep is uitgesneden. Kwestie van budget. Erachter zit nu 231l koffer wat een forse 60l meer is dan voorheen. En het wordt 839l met de in twee delen neerklapbare achterbank plat en gemeten tot tegen het dak.
Een ruitje mag toch opengaan?
De zichtbaarheid naar voren is goed in deze stadsauto, maar de zichtbaarheid rondom heeft te lijden onder de dikke C-stijl. Nog een opmerking: de deurtjes voelen nogal blikkerig aan. Lichtgewicht. Een totaalgewicht van 940kg is voor een hedendaagse auto met alle veiligheidsnufjes best indrukwekkend, maar het is dus niet zo dat je dat niet voelt. Achteraan heb je om dezelfde redenen (budget en gewicht) ook geen recht op ruiten die je omlaag kan laten. Ze kunnen alleen openklappen. Krenterig.