Een nieuwe stadsauto. Hoera. Tegenwoordig een zeldzaamheid. En dit exemplaar is zowaar in België ontwikkeld, speciaal voor Europa. En toch maakt de Aygo X meteen duidelijk waarom stadsautootjes het hier niet meer zo goed doen en automerken het segment de rug toekeren. Z’n vanafprijs bedraagt immers al 15.840 euro - niet eens meer zo uitzonderlijk voor dit segment. En zelfs met een goede uitrusting - vooral op veiligheidsvlak - blijft dat een beetje wringen. Een klein koffertje, blikken deurtjes en hard plastic voor een budget waar je tien jaar geleden (maar nu ook al niet meer) nog een gezinswagen voor kon vinden. Nu kan alleen Dacia dat nog.
Wat een stadsauto doen moet
Rijden doet de Aygo X nochtans goed. Motor en versnellingsbak zijn oké. Het verbruik kan je onder 5,5l/100km houden zonder al te grote inspanningen wat opmerkelijk is omdat er geen speciale zuinigheidstechnologie aanwezig is. Een hogere rijhouding is meegenomen en vooral de ophanging overtuigt omdat die vergevingsgezind is. Tenslotte is er en uitstekende wendbaarheid.