Wat is nu precies het verschil tussen een gewone Enyaq en een Enyaq Coupé? Wel, eigenlijk is er helemaal niet zoveel onderscheid. De enige belangwekkende wijziging, die meteen de noemer moet verantwoorden, is een daklijn die lichtjes meer afbuigt dan voorheen en die uitmondt in een kofferklep die scherper is afgelijnd. Alle andere zaken, zijn bijzonder oppervlakkige aanpassingen waar ik weinig of geen echte meerwaarde aan toeken. Badges, anders vormgegeven bumpers voor een sportievere uitstraling… dat soort van dingen.
Aerodynamisch beter, maar het redement is bedenkelijk
Die aflopende daklijn is een mes dat snijdt aan twee kanten. Enerzijds zorgt het er onvermijdelijk voor dat je bij een volledige belading (tot tegen het dak) wat minder in de koffer krijgt. Maar hoe vaak doe je dat? Hier zorgt het anderzijds ook een betere aërodynamica. Volgens de fabrikant kan je op die manier zo’n 20km verder rijden. Maar als je dan naar prijs kijkt - 5000 euro voor maximaal 15km extra, dan is dat argument toch economisch onzinnig. Trouwens, de RS-versie is door alle sportieve opsmuk eigenlijk weer wat minder aërodynamisch dan de gewone coupé. Je verliest dus weer wat van de winst, louter aan uiterlijk vertoon.
Dynamisch, wat is dat?
Het RS-model doet natuurlijk nog meer z’n best om een imago van dynamisme op te hangen. Dat is natuurlijk erg relatief met een leeggewicht van meer dan twee ton. Je moet bovendien ook abstractie kunnen maken van het feit dat je met een verlaagde (zo’n 10mm) hoge auto rijdt. Best niet teveel over nadenken. Bij de uiterlijke opsmuk hoort ook een verlichte namaakgrille (nog zoiets waar je beter niet lang bij stilstaat) met 131 LED. Bij Skoda zijn ze er heel fier op. Standaard op de RS. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik denk er het mijne van.