Een ruime SUV met elektrische aandrijving, oké. Die heb je tegenwoordig nodig wil je als autobouwer meespelen in bepaalde segmenten van de - cruciale - zakelijke markt. Dat is de Enyaq al, met z’n voor- en nadelen zoals tenslotte elk product die heeft (daarover lees je hier). Maar wat is dan de meerwaarde van de Coupé? Of nog preciezer, de RS die nu als eerste op de markt komt? De Coupé zal tenslotte zo’n 5000 euro meer (schattingen, invoerder D’Ieteren heeft nog geen concrete prijs) kosten dan een exemplaar met conventionele daklijn.
10% duurder dan een gewone Enyaq, maar wat krijg je ervoor in de plaats?
De conclusie dan? Dat dit in de eerste plaats een marketingoefening is. De minieme verhoging van het rijbereik verantwoordt de meerprijs niet en de aangepaste opsmuk verantwoordt niet wat Skoda er straks meer voor wil vragen. Je zal met andere woorden héél verslingerd moeten zijn aan de lijn. En dan is er nog de RS. Effectief snel, ja. Maar sportief? Tja, daarvoor zou hij toch wat lichtvoetiger moeten zijn en probeer dat maar eens te rijmen met een gewicht van 2,3 ton.