Kijk, Dacia’s zijn fundamenteel veilige auto’s. Heb je er wat mee voor, dan is de veiligheid van de structuur vergelijkbaar met die van een andere auto uit zijn segment. Dat bleek tot voor kort ook steevast uit de crashtestresultaten van de vzw EuroNCAP. Ze scoorden niet goed, wel gemiddeld. Maar recente modellen van de Roemeense Renault-dochter krijgen ronduit slechte rapporten. Reden? Dacia houdt de elektronische hulpmiddelen beperkt tot het minimum. Kwestie van prijs.
Uitgekleed is meer aangekleed dan vroeger
Dat ‘minimum’ schuift trouwens wel wat op. Tegenwoordig is een dodehoekswaarschuwing verkrijgbaar en geldt hetzelfde voor een radar die desnoods zelfs in de ankers gaat wanneer een hindernis wordt gedetecteerd. Europa verplicht dat nu voor nieuwe modellen. Ik was blij dat er tijdens de testrit niet constant iets biepte, flikkerde of tuutte, zoals bij veel veiligheidsvaandeldragers het geval is. Het testprotocol van EuroNCAP negeert immers hoe irritant zo’n systemen kunnen zijn.