De Volkswagen Multivan is een rechtstreekse afstammeling van het originele busje dat VW begin jaren zestig introduceerde op basis van een uitgerokken VW-Kever-chassis. In het gamma van VW Nutzfahrzeuge deelde het model voor personenwagenvervoer al die tijd z’n structuur met de bestelwagenversie. Het concept onderging de afgelopen zeventig jaar grote wijzigingen. De motor verhuisde van achter naar voor en hetzelfde gebeurde met de aandrijving. Toch werd de bloedlijn nooit doorbroken. Tot nu. Want terwijl VW een evolutie van de bestelwagenvariant op de markt gooit, introduceert het ook een nieuwe Multivan die op wat oppervlakkige uiterlijke kenmerken na niks meer gemeen heeft met dat werkpaard. De nieuwe Multivan rust op het MQB-onderstel van de VW-groep. De besteller wordt in 2024 vervangen door een model dat samen met Ford wordt gebouwd.
De nieuwe VW Multivan bestaat naast Touran en Sharan
Door het technische verwantschap mag niet verbazen van de nieuwe Multivan motoren en aandrijfcombinaties heeft die we eigenlijk ook kennen van bij de jongste evolutie van de VW Golf. Van meet af aan zijn drie versies te koop: een 1.5 TSI, een 2.0 TSI en een stekkerhybride die VW al te graag naar voor schuift. De vermogens bedragen respectievelijk 136, 204 en 218pk. Volgend jaar vervoegt een tweeliter diesel het aanbod. De prijsvork gaat van 43.450 euro tot een forse 65.150 euro. Voor wie eraan twijfelde dat auto’s duurder werden… Het is een hele smak geld. In het VW-aanbod moet deze monovolume ook de Touran en de Sharan - inmiddels behoorlijk op leeftijd maar ogenschijnlijk onvermoeibaar - naast zich dulden.