Wanneer de Kia EV6 straks in handen valt van de martelaars van de EuroNCAP, zal blijken dat het model wil barsten, noch buigen. De Zuid-Koreanen hebben de uitrusting en structuur ontwikkeld om een topscore van 5 sterren te halen. Doet hij dat niet, dan rollen er ongetwijfeld koppen op de ingenieursafdeling. Aan airbags en snufjes ontbreekt het de EV6 dus allerminst. Maar je kan altijd je technologieverslaving extra voeden door een op de meeste versies optioneel Drive Assist Pack te nemen. Dat breidt basisfuncties als een radargestuurde cruise-controle en een rijstrookassistent uit naar een snelwegassisent. Het omvat ook een 360° camera en een camerasysteem dat je dode hoek in de gaten houdt.
Veiligheidssystemen zijn soms vervelend
Op papier zijn al die veiligheidssnufjes geweldig. Toch kan je er de maat pas echt van nemen wanneer je de auto gebruikt. Dan blijkt al te vaak dat de werking vervelend kan zijn. Helaas is de EV6 geen uitzondering op die regel. Vooral de permanente stroom kleine stuurcorrecties zullen op het humeur van alerte bestuurders wegen. Een dure (1.600 euro) uitbreiding met nog meer elektronische prullaria, zet ik daarom niet op de lijst met aanbevelingen.