In de geteste versie levert de elektromotor van de EV6 229pk en 350Nm aan de achterwielen en puurt hij z’n vermogen uit een accu met 77,4kWh capaciteit. Deze Kia pakt uit met best goede verbruikscijfers. 15,5kWh per 100km, voor een rijbereik van meer dan 500km. De praktijk is anders. Met een tot 80% volgetankte accu (wat veel beter is voor de batterij) voorspelt de boordcomputer net geen 400km actieradius, maar 80km snelweg verder is er voor 140km stroom uit de accu verdwenen. Een verbruik van 23kWh/100km, dat weliswaar zakt on 20kWh/100km zodra je je in start/stopverkeer begeeft dat een EV veel beter ligt. Belangrijk: verwarming of airco stond niet aan. De warmtepomp - eigenlijk noodzaak als je een EV wil verwarmen of koelen zonder grote gevolgen voor het rijbereik - is een optie van 1.200 euro op de meeste uitvoeringen.
Wie hapt het meeste stroom?
Opladen kan de EV6 tot 800V, wat hem naast de Ioniq 5 een unieke positie verleent. Andere EV’s die zoveel stroom kunnen happen zijn zeldzaam en kosten een veelvoud. Je kan op 18 minuten de accu van 10 naar 80 procent tappen.
Het stuurgedrag van de EV6 is behoorlijk. Gevoel biedt de stuurinrichting niet, maar de centreerfunctie van het tweespakige stuurwiel is meer dan degelijk. Hetzelfde geldt voor de modulering van regeneratief en fysiek remmen. Je merkt eigenlijk geen overgang tussen beide. De ophanging is aan de harde kant, want ervoor zorgt dat deze zware jongen relatief weinig rolneigingen vertoont in de bochten. Maar de offers die je moet brengen zijn niet min. Zelfs op een goede weg is het vooral achteraan niet prettig zitten.
Met 229pk voelt de bijna 2 ton zware EV6 vlot aan, maar niet snel. Hij knalt wel weg van de startmeet als een neushoorn van een rectaal onderzoek (dankzij 350Nm trekkracht), maar al vanaf 30km/u neemt de explosiviteit snel af. 7,5 seconden naar 100km/u is niettemin veel sneller dan een auto in dit segment moet zijn en z’n topsnelheid van 188km/u mag je haast nergens nog rijden.