Een EuroNCAP martelsessie materialiseerde nog niet voor de Ioniq 5. Maar als de nieuwe Hyundai er géén vijf sterren haalt, worden hele afdelingen collectief aan de deur gezet. Je mag met een gerust hart inzetten op de hoogste veiligheidswaardering. Niet alleen op passief vlak, maar ook wat de tegenwoordig zo belangrijke geachte snufjes omvat.
Heel gesoftisticeerd en ook...
De Ioniq 5 is steevast uitgerust met een slimme cruise-control, een rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing, automatische remfunctie, een slimme assistent die de maximumsnelheid in de gaten houdt en zo meer. Ik durf denken dat die snufjes op papier meer uithalen dan in de praktijk. Europa vind ze geweldig en verplicht er jaar na jaar meer van. Ze zijn tegelijk verre van bevorderlijk voor een serene rijervaring en komen om de haverklap (onnodig) tussen met biepjes, alarmen en stuurcorrecties. Mijn reflex is dan ook van er zoveel mogelijk van uit te schakelen.