Bij z’n marktintroductie is deze 218pk sterke achterwielaandrijver met 73kWh groot stroomreservoir de enige mogelijkheid. De andere aangekondigde versies komen wat later. Ondanks een fors totaalgewicht van net geen twee ton (!!) komt de Ioniq 5 in deze versie vlot van z’n plaats. Met de zweep erop kan je naar 100km/u in 7,4 seconden (al voelt het zoals bij elke EV wat trager aan door de perfect lineaire versnelling). De topsnelheid is hier afgeregeld op 185km/u. Meer dan bij de meeste concurrenten. Gezien de wettelijke beperkingen is dat wellicht voor weinig mensen echt relevant.
Comfort primeert
Een rechte lijn ligt de Ioniq 5 trouwens beter dan bochten. Een hoog gewicht en een grote nadruk op een lage rolweerstand (van groot belang voor het rijbereik) zorgen ervoor dat er voor het weggedrag zwaar geleund wordt op elektronica en je hoeft niet veel dynamisme toe te voegen eer de Ioniq 5 op dat vlak aan z’n limieten komt. Als je het mij vraagt overtuigt hij het meest als comfortabele, gezapige gezinswagen. Zo geraakt hij ook het verst. Alleen… dan mocht de ophanging nog net wat wolliger zijn. Nu worden sommige oneffenheden nog droog weggezet omdat er onvoldoende veerweg beschikbaar is. Ik geef Hyundai extra punten omdat het de centreerfunctie van het stuur (eveneens helemaal elektronisch gestuurd) onder de knie kreeg.
Hoe ver kan de Hyundai Ioniq 5 rijden?
Op papier rijdt de Ioniq 5 481km ver, wat overeen komt met een feitelijk verbruiksgemiddelde van 15,1kWh (gemeten uit de accu, zodat je kan vergelijken met de boordcomputer). Tijdens de testrit kwamen wij uit in de buurt van 17kWh wat een flinke 430km reëel rijbereik belooft, zij het in quasi ideale klimatologische omstandigheden van een graad of 10. Ook al heeft hij standaard een warmtepomp - temperatuur heeft een grote invloed op het rijbereik. Komt het op laden aan, dan kan de Ioniq 5 z’n grootste troefkaart uitspelen. Hij beschikt immers over een 800V-architectuur die bij een snellaadstation tot 350kW kan tappen. Voldoende om in 18 minuten van 10 naar 80% acculading te gaan (voor maximaal 300km rijbereik). Als je tenminste een laadpaal vind die dat aankan…
Tenslotte stip ik nog aan dat de Ioniq 5 aan de trekhaak (geremd) tot 1,6 ton verdraagt. EV’s die willen slepen zijn zeldzaam. Hoe ver je dan geraakt, is niet duidelijk.