Hyundai barst al decennia van een niet aflatende ambitie. Het worstelde zich door het budget- en middenklassesegment en tracht nu soms al een premiumlabel te verdedigen. Het strookt met die werkijver dat de Koreanen nu ook op vlak van waterstof en elektrificatie solliciteren naar een voortrekkersrol. Het bedrijf had reeds twee geheel elektrische auto’s in het gamma: de Kona EV en Ioniq (die ook als plug-in en als conventionele hybride verkrijgbaar is). Nu komt daar deze Ioniq 5 bij. En dat is nog maar het begin… wie uit het cijfertje afleidt dat onder het tot submerk (of EV-lijn) opgewaardeerde Ioniq-label nog meer modellen komen, heeft het helemaal bij het rechte eind.
De grootste hatchback
De Ioniq 5 ziet eruit als een hatchback voor de middenklasse, maar hij is dat niet. Dat is een optische illusie, waarover straks (bij exterieur en interieur) meer. Eerst de prijs. Vanaf 45.999 euro, als ‘Core’ in combinatie met een 58kWh accu en achterwielaandrijving. Aan de andere kant van de vork zit de 73kWh in als ‘Balance’ met vierwielaandrijving. 58.999 euro. Je kan dus maar beter hopen op één of ander fiscaal voordeel om de de feitelijke kostprijs te temperen. Wat Hyundai je behalve opvallend veel centimeters ook biedt, is een rijkelijke uitrusting. Die ‘Core’ kan je bezwaarlijk een basisuitvoering noemen. Je moet al flink op gadgets gesteld zijn om er niét tevreden mee te zijn. Hij heeft immers al een sleutelloos startsysteem, automatische airco, twee 12,3” schermen, 19-duimers… De Balance doet er bijvoorbeeld een dak met zonnecellen (een gimmick, want écht verschil maakt het niet) en automatische uitklappende deurgrepen bij.
Op de testbank hier: de 73kWh sterke Core, voorzien van 218pk’s die de achterwielen bedienen. Meer paarden dan bij de instapper met kleine accu, want Hyundai zorgt er netjes voor dat de prestaties in trapjes omhoog gaan samen met de prijs. Die bedraagt voor deze variant trouwens minstens 49.249 euro.