Opvallen doet hij wel, deze Ioniq 5. Het lijnenspel, gebaseerd op de Concept 45 uit 2019. Er zit meer dan een vleugje retro in, maar hij is met z’n strakke vouwlijnen ook onmiskenbaar modern. Volgens velen is dit het betere werk van designer Luc Donkerwolcke (een Belg die eerder ook al de Bentley Continental GT en de Lamborghini Gallardo tekende). Het is een auto die polariseert en dat is zeldzaam. Volumemerken, Hyundai incluis, zetten traditioneel in op stijl die zo ongeveer iedereen aanspreekt. Ondanks die scherpe lijnen is hij ook erg glad. Dat zet hij met verzonken deurgrepen netjes in de verf. Ze vergen echter wel wat gewenning.
Een hatchback met de afmetingen van een SUV
Zoals gezegd, het koetswerk is ook een optische illusie. Wat Hyundai hier doet is de proporties van een klassieke hatchback opblazen tot ze over het nieuwe E-GMP elektrische platform van Hyundai en Kia (waar het gebruikt wordt voor de EV6) passen. In realiteit heeft de Ioniq 5 afmetingen die meer gemeen hebben met die van een SUV uit de middenklasse. Met een lengte van 4,63m, breedte van net geen meter negentig en zelfs de hoogte van 1,60m neemt hij meer volume in beslag dan een Hyundai Tucson.
Véél plaats
Je merkt dat ook meteen aan de koffer. Hoewel er onder de vloer een elektromotor zit (die is op zich relatief compact), kan er ik de koffer al meteen 527 liter. En er is ook nog een koffertje vooraan (een ‘frunk’). Bij de vierwielaangedreven versies is die amper 24l groot, maar bij deze achterwielaandrijver past er toch 57l in. Op z’n minst kan je er de laadkabels in kwijt.