Deze Q4 e-tron 35 wordt aangedreven voor een 170pk en 310Nm sterke elektromotor die de achterwielen bedient. Met ‘slechts’ 55kWh (brutocapaciteit) onder de vloer, is de autonomie beperkt tot maximaal 310km volgens de WLTP-cyclus. En ja, dat rijbereik is in de meeste omstandigheden veel te optimistisch. Dat gaat uit van een WLTP-verbruik van 17 - 19,1kWh per 100km. Daar zit je bij 90km/u op de snelweg eigenlijk al boven (je moet er rekening mee houden dat je auto je een cijfer weergeeft zonder pompverlies, maar dat dat wél in de WLTP-cijfers zit). Het gebruikspatroon bepaalt alles. Rij je vooral traag in een stedelijke omgeving, dan kan je ook minder verbruiken. Laden kan bij een snellader tot 400V. Sommige concurrenten bieden straks al een 800V-architectuur die zich sneller laat bijtappen. Etaleer je laaddiscipline aan een stopcontact op het werk of thuis, dan is dat niet zo van belang. Rij je ver en wil je snelladen, dan kan dat snel een doorslaggevend argument worden.
Comfortabel en toch sportief
Met 1,9 ton is deze ’35’ naar conventionele autonormen nog altijd een zwaargewicht. Maar hij weegt wel 160kg minder dan de versies met grotere accu en je voelt dat. Audi regelde het wel zo dat hij met een acceleratietijd van 9 seconden de traagste van het stel is, maar hij stuurt best lichtvoetig in (dank u, achterwielaandrijving en torque vectoring).
Audi profiteerde ook aardig van het lage zwaartepunt. Dat stelt het merk in staat om een vlak bochtengedrag te bekomen zonder de gebruikelijke repercussies op vlak van comfort. Deze Q4 scoort erg goed op dat vlak, zonder daarom zo zweverig te worden als de Skoda Enyaq (zie test hier).