De Volkswagen-groep maakt vaart met de introductie van elektrische modellen op het elektrische MEB-platform. Volkswagen zelf eigende zich de primeurs toe. Eerst met de ID.3 hatchback, vervolgens met de ID.4 SUV. Maar inmiddels laten ook Skoda en Audi hun variant op de markt los. Twee merken die kozen voor een SUV, al hebben ze elk hun eigen visie. Zo kiest Audi meteen voor twee varianten. Er is immers ook een sportiever gelijnde Q4 Sportback.
Drie versies van Audi Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback
Audi parkeert drie versies van de Q4 e-tron in z’n gamma. Die krijgen de cijfers 35, 40 en 50 op de kofferklep. Naar goede (ahum) gewoonte, zijn die cijfertjes volstrekt betekenisloos. De 35 heeft een 55kWh accu en 170pk. Die 40 heeft meteen 82kWh energieopslag en sleurt met 204 paarden aan de koets. De 50 heeft diezelfde 82kWh grote accu, maar laat dan al 299pk los voor fluksere prestaties.
Dit kost de Audi Q4 e-tron
De prijs begint bij een voor elektrische auto’s best redelijke 41.990 euro voor de 35 e-tron. De grote accu doet de vanafprijs al meteen zwellen naar 48.500 euro, terwijl de krachtigste versie een al veel minder redelijke 56.350 euro als instapprijs krijgt. De Sportback wordt telkens nog 2.000 euro duurder en heeft standaard een elektrische kofferklep om de pijn te verzachten.
Dat je bij Audi altijd één oog op de optielijst moet houden, ook bij e-versies, bewijst de testauto ook weer, met bijna 20.000 euro (!) of één derde van de totale prijs aan extra’s. Er is zelfs één optiepakket (gelukkig is erg omvattend) dat meer dan 12.000 euro kost.