De Q4 heeft eigenlijk een conventioneel uiterlijk. De stijlgoeroe’s in Ingolstadt vonden het niet nodig om je onder de neus te wrijven dat het om een elektrische auto gaat. Zo wordt de smoel nog altijd gedomineerd door de grille. Helemaal gesloten, volstrekt overbodig (want geen functie) en zelfs behoorlijk groot. Maar auto’s zonder grille, daar hebben we nog niet aan kunnen wennen. Met scherpe lijnen en flink wat nadruk op de achterste wielbogen oogt de Q4 e-tron best sportief, ook als je de Sportback buiten beschouwing laat.
Een SUV… min of meer
Als je de proporties van de Q4 fileert, zijn er een paar details die onthullen dat er om het MEB-platform gewerkt werd. Zo is de wielbasis uitgesproken groot (een voordeel voor de binnenruimte) en heb je zelfs standaard al gigantische 19-duimers. Omdat zo’n elektromotor meteen bijna al z’n trekkracht vrijgeeft, kan die daarmee overweg. Je zit anderzijds ook met die accu onder de vloer. Alle merken passen optische trucs toe om die te camoufleren en Audi is niet anders. Bij een eerste aanblik, lijkt hij klassieke SUV-proporties te hebben, maar kijk je wat beter dan hangt hij toch opvallend dicht tegen het asfalt. En toeval of niet, de bodemvrijheid vergat Audi te vermelden op de technische fiche die wel (teleurstellende) af- en aanloophoeken vermeld alsof terreinwerk überhaupt tot de mogelijkheden zou behoren.
Het ene licht is het andere niet
Audi heeft op het menu zo maar eventjes 4 verschillende invullingen staan voor de kop- en staartlichten. De klant lijkt bereid flink meer te betalen voor die dingen. Matrix LED-koplampen en LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers zitten ook in het eerder al vernoemde optiepakket.