Audi heeft nu ook z’n eerste telg op het specifiek ontwikkelde elektrische MEB-platform van de VW-Groep. Op technisch vlak is hij eigenlijk identiek aan de VW ID.4 en de Skoda Enyaq. Maar in de uitwerking zijn er gelukkig aanzienlijke verschillen. Zoals zijn naam aangeeft, past de Q4 op vlak van afmetingen netjes tussen de Q3 en de Q5. Maar dankzij een grote wielbasis en de plaatsefficiënte EV-architectuur wedijvert hij binnenin met de Q5.
Audi biedt drie versies aan en twee koetswerken, want naast een traditioneler gelijnde Q4 is er ook een Sportback die in ruil voor 2.000 euro coupé-allures etaleert. De vanafprijs van deze elektrische Audi is met niet eens 42.000 euro overigens best verdedigbaar, maar alléén als je wegblijft uit de optielijst. Het merk doet er straks alles aan om je daarmee te verleiden.
Rijden doet de Q4 e-tron uitstekend. Ruim adequate prestaties, een prettig weggedrag en een hoog comfortniveau. Alleen het rijbereik van deze basisversie is eerder beperkt.