De speurneuzen bij Renault hebben een gaatje in de markt gevonden. Het is ze immers opgevallen dat coupé-SUVs het voorrecht zijn van de premiummerken. Dat zijn crossovers met een aflopende daklijn en een kofferklepdesign dat dichter aanleunt bij dat van een hatchback als dat van een break, zoals bij een normale SUV het geval is. In ruwweg dezelfde klasse als de Audi A3 Sportback komen de Fransen daarom met deze Arkana op de proppen. Ruwweg hetzelfde formaat, afgestemd op een gelijkaardig smakenpalet, maar meer bereikbaar. Hij is er immers vanaf 28.600 euro. De Audi die ik hierboven even als ijkpunt uitzette, kost minstens 43.800 euro. Aanzienlijk verschil.
De ene Renault Arkana is de andere niet
Arkana dook in 2018 voor het eerst op in het Russische aanbod van Renault. Als je foto’s vergelijkt, heeft het er alle schijn van dat de Fransen die auto nu naar Europa halen, maar schijn bedriegt. Ze lijken dan wel als twee druppels water op elkaar, maar het zijn andere auto’s. De Russische Arkana gebruikt de structuur van de Dacia Duster. In Europa krijgen we een versie die ook door Samsung in Zuid-Korea wordt gecommercialiseerd en die rust op de veel recentere architectuur van onder meer de jongste Renault Captur.
Renault Arkana: prijs
Het gamma houdt Renault eenvoudig. Er is een 1.3l turbo met 140pk en er komst straks ook nog een mild hybrid die een 1.6l combineert met een elektromotor en een lagere CO2-afgifte als belangrijk argument naar voren schuift. Die wordt 1.600 euro duurder. Aan de andere kant van de prijsvork vinden we de R.S.-line die respectievelijk 33.600 (TCe 140) en 35.200 euro (E-Tech Hybrid) kost. Die heeft niet alleen meer uitrusting, maar ook een sportievere uitstraling. Alle versies hebben een automaat, want dat is nu eenmaal zuiniger.