De Arkana is geen coupé-afgeleide van een bestaand model, maar hij nestelt zich wel netjes in het C-segment, waar hij de Kadjar in z’n onmiddellijke omgeving moet dulden. Hij draagt dan wel een sportiever profiel met uitgewerkte wielbogen en een aflopende daklijn, maar hij pronkt ook met het arsenaal hedendaagse Renault-kenmerken zoals een snoet met kommavormige dagrijlichten en een derrière met achterlichten die zich van de hoeken tot bijna het midden van de kofferklep uitstrekken.
Wie mooi wil zijn...
De sportieve outfit van de Arkana, die trouwens maar één enkel buitenpaneel deelt met z’n Russische neef, heeft wel wat gevolgen. Zo vonden de Fransen in de C-stijl weliswaar plaats voor een miniscuul driehoekig ruitje, maar blijft de zichtbaarheid over de hoeken achteraan erg gebrekkig. En als je de koffer wil openen, ontwaar je een behoorlijk hoge laaddrempel (76cm). Onder de koffervloer heb je een massa opbergruime - bijna 150l, je kan er misschien zelfs echte bagage kwijt. Dat illustreert hoeveel lager de drempel had kunnen zijn, mocht een gespierde bips niet zo hoog op de prioriteitenlijst staan. Het koffervolume is overigens meer dan aardig. Boven de vloer past nog eens 395l.