Je zal ze bij Renault geen verkoopsdoelstelling voor de Arkana uit de neus peuteren. Een SUV-coupé is geen volumeproduct, maar misschien wel een lucratieve niche. Je kan nu voor minder geld etaleren dat je dezelfde smaak hebt als een profvoetballer. Dat is meteen het belangrijkste punt: hij is een pak toegankelijker dan een vergelijkbaar product uit het premiumsegment.
Stijl primeert, want dat is nu eenmaal zo bij een SUV-coupé
Er zijn een aantal beperkingen aan het concept. De instap achteraan en de zichtbaarheid rondom bijvoorbeeld. Daar ontkomt ook deze Arkana niet aan. Uitstraling lijkt een belangrijke component te zijn in de keuze voor een Coupé-SUV en daarmee zit het wel snor. Zelfs de saaie grijze testauto oogstte nieuwsgierige blikken. Aan de binnenkant overtuigt hij wat minder. Daar is hij nogal vlak.
Vlot, maar is dat vlot genoeg?
Ondanks z’n flamboyante looks heeft hij vooral een rationele aandrijflijn met een compacte benzinemotor. De prestaties zijn ruimschoots voldoende voor een modale gebruiker, maar of hij aan z’n positionering niet een beetje meer verschuldigd was, durf ik niet beantwoorden.