Eerder dit jaar werd de Enyaq door de wittejassen van de onafhankelijke EuroNCAP crashtestorganisatie door de mangel gehaald. Ze waren er best tevreden van het resultaat, dat de beste quotering van vijf sterren opleverde. Er waren eigenlijk nauwelijks opmerkingen. Hij haalde zelfs 71% op de botsproef met een zwakke weggebruiker en kreeg 82% voor de aanwezige rijhulpsystemen. Van die laatste beoordeelt de organisatie nog altijd niet of ze zich ook moeien wanneer dat niét nodig is en zoals omzeggens elke hedendaagse auto heeft de Enyaq daar wel last van. Al die alarmpjes, meldingen en zelfs stuuringrepen zijn niet bevorderlijk voor de sereniteit aan boord.
Niet voor headbangers
Komt het op actieve veiligheidssystemen aan, dan heeft deze Skoda nog een aardigheidje dat relatief nieuw is. De obligatie selectie van 6 plofkussens (knie-airbags heeft hij niet en een bekkenairbag voor inzittenden achteraan is optioneel), beschikt de Enyaq over een extra airbag tussen beide voorzetels. Die zorgt ervoor dat je in een zwaar ongeluk niet gaat headbangen (letterlijk) met je bijrijder.